Arkitektur (Renovering) (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
De studerende får viden og færdigheder i registrering, opmåling, arkivsøgning omkring den eksisterende bygning. - hvad skal man have fokus på ved en registrering og en renovering/ombygning ift. bygningens arkitektur og tilstand etc. Hvor finder man information om ejendom, arkivsøgning, datering, bygningsarkæologi, hvad fortæller tiden og arkitektur om byggeskik, materialer etc. – (undervisning 2 lektioner)
Viden
2. Forundersøgelse af bygningerne på stedet (undervisning 2-4 lektioner pr. klasse)
3. Arkitektur og byggeskik – bl.a. udarbejdelse af bygningsdelstegning 1:5 på den eksisterende bygning – hvordan er det bygget op. (undervisning + byvandring 2 + 2 lektioner)
4. Arkitekturperioder = jeg starter i 1100-tallet + de studerende laver oplæg for hinanden (undervisning 2 lektioner)
5. Arkitekturperioder on site gennem indre København. Se bygninger, arkitekturen, byggeskikken og materialerne i virkeligheden (byvandring 2 lektioner)
6. Byggelovgivningen gennem tiderne - indvirkning på arkitekturen. (undervisning 2 lektioner) Ord/begreber indenfor renovering og gamle bygninger .
7. Hvad er bevaringsværdi, evt. SAVE-metode, Hvad er bevaringsværdige og fredede ejendomme (undervisning 2 lektioner)
8. Hvad er de bærende bevaringsværdier i bygningen + Renoveringsstrategi (undervisning 2 lektioner)
9. Fokus på brandsikring og tilgængelighed ifm. statusændring og ombygning af eks. Bygninger . (undervisning 2 lektioner)
10. Tegningskommunikation – renovering: registrering, projektering og udbud . (undervisning 2 lektioner)
11. Vejledning – resten af lektionerne- der er en hel del 1:1 vejledning på semesteret, da de studerende selv vælger deres eget udbud og dvs. meget forskellige emner indenfor til/ombygning, transformation og renovering.
Generelle målsætninger
•Formålet er at planlægge, designe og administrere et renoveringsprojekt så det lever op til gældende standarder med hensyn til bygningsreglementet, miljø, bæredygtighed, indeklima, funktionelle krav, energiforbrug, CO2-udledning mv.
•Du bliver bevidst om kulturelle og arkitektoniske kvaliteter og karakteristika ved eksisterende bygninger og deres betydning og placering i byens historiske kontekst.
•Du opnår en forståelse for forskellige byggestiles muligheder og begrænsninger.
•Du genererer nye komponenter og bygningsdele i relation til og i harmoni med eksisterende bygningers arkitektur, konstruktion og materialer.
•Du udfører registrering og opmåling af den eksisterende bygning, grunden og omgivelserne.
•Du indsamler tegninger/kort og andre oplysninger om bygningen og dens omgivelser.
Læringsmål
Studerende, der har opfyldt semestermålene,
opnår viden om:
•kulturelle historiske og arkitektoniske kvaliteter og egenskaber ved eksisterende byggestile.
•eksisterende bygningers betydning og placering i forbindelse med by- og landdistriktsplanlægning.
opnår færdigheder i:
•granskning af den eksisterende bygning og dens konstruktion
•visning af eksisterende forhold, fremtidige forslag med hensyn til nedrivning af bygningsdele.
•valg og indarbejdelse af nødvendige funktioner og ændringer i forhold til den nye anvendelse af bygningen.
•integration af nye funktioner, løsninger og materialer i eksisterende bygning på en arkitektonisk og harmonisk måde.
•gennemførelse af dokumenteret komparativ analyse af bygningskomponenter og -materialer og løsninger.
•brug af bæredygtige principper, løsninger og materialer i renoveringsprojektet.
•livscyklusvurdering af bygningen.have udviklingsbaseret viden om registrering og vurdering af eksisterende forhold
Færdigheder
kunne forstå komplekse projekterings- og udførelsesmetoder
kunne reflektere over forskellige energioptimerende renoverings- og ombygningskoncepter, under hensyntagen til sociale, miljømæssige og økonomiske aspekter.anvende og mestre metoder og redskaber til indsamling, analyse og bearbejdning af information
Kompetencer
anvende og mestre projekteringsmetoder, samt metoder til planlægning og styring af renoveringsarbejdets udførelse, under hensyntagen til sociale, miljømæssige og økonomiske aspekter
kunne vurdere bygningsfysiske problemstillinger og aspekter, samt foretage begrundede valgformidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugerehåndtere komplekse renoveringsprojekter under hensyntagen til sociale, miljømæssige og økonomiske aspekter
selvstændigt indgå i tværfagligt samarbejde om planlægning, projektering, kvalitetssikring og produktion af komplekse renoveringsprojekter - Undervisningsform
Der er normalt en blanding af undervisning/forelæsning og vejledning som er lidt afhængig af emnet der skal introduceres. Timetallet for undervisning og vejledning er varierende per enkelte lektioner, men generelt kan der regnes med 60% undervisning og 40% vejledning.
- Samarbejdsfag/modul(er)
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Bestået 2. semesterMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveGruppeprojekt med mundtlig præsentation.OpgavetypeProjektFormkravDer informeres om formkrav ved undervisningens begyndelseIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed20 min.Hjælpemidler der må medbringesAlleHjælpemidler som stilles til rådighedIngenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer henvises til læringsmåleneFrist for afleveringDer informeres om afleveringsfrist ved undervisningens begyndelseSyge-/omprøveDer henvises til reglerne herom. Der informeres om syge- og omprøver ved semestrets besgyndelse - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Teknisk Ståbi
Dimensionering med diagrammer, Knud Ahler
Last og sikkerhed efter Eurocodes, Bjarne Chr. Jensen
Undervisningsoplæg
Supplerende:
SBi-anvisning 231, Fundering af mindre bygninger
Betonelementbyggeriers statik, Jesper Frøbert Jensen
Beton In-situ konstruktion, Knud Ahler (Kompendium)
Statik og styrkelære, Preben Madsen
Leverandørernes hjemmesider/tabeller
På faget Arkitektur (Renovering) (DA) modtager du 24 timers undervisning, hvilket svarer til 32 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 44% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.