BIM (Bolig byggeri) (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Generelle målsætninger
Bygningskonstruktion
• Konstruktion og arkitektur
• BIM-værktøjer
• Intelligent Computing inden for bygningskonstruktion og arkitektur
• Virtuel Design-konstruktion
De studerende starter med at installere BIM-Softwaren og oprette deres Autodesk Educational-konti. Dette 1. semesters BIM-kursus sætter de studerende i stand til at skabe en elementær arkitektonisk model ved hjælp af BIM-værktøj og udvikle den gennem alle projektets faser. I designfasen udformes en BIM-model ved hjælp af Autodesk FormIt-software, som importeres i Autodesk Revit, hvor den udvikles med flere detaljer. Med undtagelse af 3D-modellering går de studerende i dybden med tegneværktøjer til udarbejdelse af professionelle detaljerede arkitekttegninger. Ved fagets afslutning har de studerende opnået færdigheder i at udarbejde knudepunktstegninger i 3D med en høj detaljeringsgrad (LOD)
Læringsmål
Studerende, der har opfyldt semestermålene:
•kan håndtere BIM-softwareinstallation, vedligeholdelse, styringssoftware og bruge A360 cloud service.
•kan anvende BIM-softwaret Autodesk FormIt til at skabe et grundlæggende koncept og samarbejde med andre gruppemedlemmer; forstå den tidlige konstruktionsfase i BIM og simulere hele designet ved hjælp af en energianalyse.
•kan anvende BIM-softwaren Autodesk Revit til modellering af en simpel konstruktion i Revit; fra tomt projekt til afsluttet et-etagers hus; oprette niveauer, udforme udvendige og indvendige vægge, placere søjler, trapper og gelændere, montere et tag, kameravisninger og endelige præsentationsark.
•kan oprette konstruktionsdetaljer i 2D og 3D (centrale knudepunkter) i FormIt og Revit.
•kan oprette projektpræsentation, herunder planer, højdeforhold, sektionstegninger og rendering. - Undervisningsform
Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget BIM (Bolig byggeri) (DA) modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 44% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.